MOTORBEURS UTRECHT 2023: WE MOGEN WEER!

Al meer dan 35 jaar is MOTORbeurs Utrecht hét trefpunt voor motorliefhebbers. Afgelopen twee jaar gooide corona roet in het eten en kon het grootste motorevenement van Nederland niet doorgaan. Inmiddels zijn de voorbereidingen voor editie 2023 in volle gang. De ticketverkoop is gestart en aan de reeds verkochte aantallen is duidelijk te zien dat motorrijders er weer zin in hebben en het evenement hebben gemist! Van donderdag 23 t/m zondag 26 februari 2023 staat Jaarbeurs Utrecht weer helemaal in het teken van het aankomend motorseizoen.

Tijdens MOTORbeurs Utrecht ligt de focus op de totale motorbeleving. Bezoekers kunnen hun hart ophalen aan alles wat met motorrijden te maken heeft. Naast vraag en aanbod van motoren, gerelateerde producten, diensten en locaties zijn er ook workshops, activiteiten, demonstraties en hangt er een gezellige sfeer op de uitnodigende terrassen. De bezoekers lopen als het ware hun volgende motoravontuur tegemoet en laten zich van A tot Z inspireren door een unieke mix van motoren en artikelen in alle soorten en maten.

E10 BRANDSTOF VERDWIJNT MOGELIJK IN DUITSLAND

De Duitse minister Steffi Lemke, van het federale ministerie van Milieu, komt met een wetsvoorstel waarin biobrandstoffen als toevoeging worden verboden. Mocht dit wetsvoorstel het halen, dan is het zo dat E10 brandstof verdwijnt in Duitsland. Het vreemde aan dit voorstel is wel dat het komt van de Groenen. Lemke geeft aan op deze manier juist iets goed te doen voor het milieu. Het ministerie van transport en de ADAC (Duitse ANWB), zijn juist fel tegen. Zij vrezen dat het de uitstoot van CO2 juist zal doen toenemen.

Geen eten in de tank

In Duitsland zijn er al verschillende actiegroepen die protesteerden bij raffinaderijen met de slogan: ‘Kein Essen in den Tank’ (geen eten in de tank). Juist met dit argument komt ook de Duitse minister Lemke om E10 brandstof uit te bannen. Zij gaf tijdens het landbouwcongres van de Federale Milieudienst aan: “In tijden van meerdere crises – het uitsterven van soorten, klimaatcrisis, voedselcrisis – geldt op een heel bijzondere manier: planten horen op het bord, niet in de tank”. Op dit moment is het zo dat de bovengrens voor het toevoegen van biobrandstoffen uit planten 4,4% is. Deze ‘agrobrandstof’ bevat gewassen als koolzaad, mais, tarwe of soja. De rest van de toevoeging in E10 komt uit afval en reststoffen.

De huidige 4,4% agrobrandstof wil Lemke in 2024 terugdringen naar maximaal 2,2%. In 2030 wil zij uitkomen op 0%. Hiermee hoopt Lemke de beschikbaarheid van voedsel te vergroten, de voedselprijzen te drukken en de milieubelastende gevolgen van de teelt van energiegewassen te verminderen. Voor de productie van agrabrandstof worden, met name in Zuid-Amerika, hele stukken oerwoud gekapt. De gekapte grond maakt dan plaats voor dit gewas. De biodiversiteit komt hierdoor flink onder druk te staan. Om te voldoen aan die 4,4% norm zou, enkel al voor het Duitse verkeer, een landoppervlakte ter groote van 20% van Duitsland nodig zijn. Wat volgens Lemke dus verre van duurzaam is. Lemke krijgt vanuit meerdere hoeken steun, waaronder het ministerie van landbouw, ontwikkelingshulp en meerdere milieu departementen vanuit de deelstaten. Het ministerie van transport en het federale minsiterie van milieu blijven echter kritisch. Met name omdat er geen plannen ingediend zijn om de om de extra uitstoot te compenseren. Het lijkt echter aannemelijk dat het wetsvoorstel van Lemke het gaat halen.

E10, hoe zat het ook alweer?

Sinds 2019 is het voor benzinestations verplicht om minstens de helft van van de beschikbare pompen te voorzien van E10. Deze pompen zijn dan ook voorzien van een sticker, met de vermelding E10. Wettelijk is bepaald dat ten minste 8,5% van de benzine dan uit bio-ethanol moet bestaan, tot maximaal 10%. De E5 benzine bevat meestal geen bio-ethanol, maar er is geen lagere classificatie dan E5. Vandaar dat deze zogenaamde super-benzines alsnog de E5 sticker dragen. Ook al is dit geen garantie dat er helemaal nooit bio-ehtanol is toegevoegd, maar dan wel tot maximaal 5%, wat overigens niet direct een probleem is voor oudere motoren. Dit dus in tegenstelling tot E10 benzine, waar volgens een uitzending van TV-programma Radar toch echt de nodige nadelen aan kleven. Hierdoor zijn motorrijders vaak toegewezen op de duurdere E5 brandstof, die in veel gevallen ruim boven de €2,- uitkomt. Zeker voor de seizoensrijder levert E10 de nodige problemen op met vocht in de tank en verstopping van de carburateurs bij ‘langere’ stilstand.

Mega MotorTreffen 2022

Op het Mega MotorTreffen, het gezelligste motorevenement van Nederland, kun je ook dit jaar proefritten maken op meer dan 100 van de nieuwste modellen! Kom zondag 10 april tussen 10:00 – 17:00 uur naar het Autotron Den Bosch.

Ben jij op zoek naar een nieuwe motorfiets? Wil je gewoon wat inspiratie opdoen, of eens kijken hoe een ander merk rijdt? Dan ben je op het Mega MotorTreffen 2022 op het juiste adres! Er zijn weer talloze merken aanwezig op het Mega MotorTreffen. Kom een rondje rijden op de motoren van Benelli, BMW Motorrad, Can-Am, Ducati, Energica, Honda, Indian Motorcycle, Kawasaki, Mash, Moto Morini, Royal Enfield, Suzuki, Yamaha en Zero Motorcycles. Er staat een enorm brede line-up waar je je vingers bij kunt aflikken. Naar verwachting kunnen we binnenkort nóg een paar motormerken bekendmaken die op het evenement te vinden zijn!

Het testrijden is geheel gratis en vrijblijvend. Het enige wat je nodig hebt is motorkleding en je rijbewijs.

Dit is natuurlijk niet het enige wat er te doen is op het Mega MotorTreffen. We hebben een geweldig programma in de RST SHOWARENA, van gave stuntshows tot een uniek kijkje naar de training voor de BMW GS Trophy. Daarnaast zijn er standhouders en nog heel veel andere leuke dingen gepland.

Kijk voor nog meer informatie op motor.nl/mega-motortreffen of bestel je kaartje direct op ticketpoint.nl!

Het bericht Test de nieuwste motoren tijdens Mega MotorTreffen 2022! verscheen eerst op Motor.NL.

Weekend Sauerland 2021

Het weekendrit van 2021 gaat dit jaar naar het Duitse Sauerland.
We verblijven in het weekend van 10 t/m 12 September in het hotel waar we in 2015 ook al eens geweest zijn.

Gasthaus zur Sonne
Kaltenborn 8
59969 Hallenberg/Hesborn
Tel. 0049(0)2984-1474

APK Motorfietsen
Het Europese Parlement heeft eergisteren een resolutie aangenomen waarin het aan de Europese Commissie vraagt een pakket aan maatregelen rondom vervoersmiddelen uit te voeren.

Dit betekent dat er nu nog maar één politieke laag zit tussen de daadwerkelijke invoering van een verplichte APK voor motorfietsen in heel Europa. Overigens wordt er feitelijk niet opgeroepen tot het invoeren van een periodieke technische keuring voor motoren, maar om het opheffen van de uitzonderingspositie die motorfietsen tot nu toe hebben van een verplichte, periodieke technische keuring. 

Daarnaast moet er meer gecontroleerd worden op de technische staat van motorfietsen en driewielers, zoals dat vanuit Europese afspraken ook al gebeurt op de meeste andere categoriën (motor)voertuigen. Ook hier gaat het in feite dus niet over het invoeren van extra regels, maar om het opheffen van een uitzonderingspositie. Andere onderdelen van het wetsvoorstel behelzen onder andere meer mogelijkheden en sancties tegen fraude met de kilometerstanden, een vast 'tolerantieniveau' voor verlopen keuringen, keuringen voor bezorgscooters en -motoren na vastgelegde kilometerstanden, reëlere emissietesten en een centraal register waarin de daadwerkelijke staat van voertuigen wordt bijgehouden plus de Europese uitwisseling van de inhoud daarvan.  

Met het indienen van deze resolutie wordt de Europese Commissie aan het werk gezet, die nu moet gaan onderzoeken

Lees meer

De motorimporteurs hebben in 2020 maar liefst 14.622 nieuwe motoren aan de officiële merkendealers verkocht.

Die hebben ze vervolgens weer op kenteken gezet. Het verschil met 2019 is niet eens zo groot: 659.
Dat verschil was nog kleiner geweest wanneer BMW in de laatste maand geen 244 nieuwe motoren had weggezet.
Hoe dan ook is dat een merkwaardig hoog cijfer. In december 2019 verkocht BMW 31 motoren en alle merken bij elkaar opgeteld verkochten er 243…
Dat duidt op een spontane actie. Kennelijk was het München veel waard dat BMW in Nederland voor de elfde keer het merk werd dat de meeste motoren verkocht.

Daarmee geeft BMW wel Yamaha het nakijken. De motorfabrikant uit Iwata was elf maanden lijstaanvoerder, maar werd door de BMW-actie in de laatste maand van het jaar gepasseerd.
Betrouwbare bronnen zeggen zelfs op de laatste dag van het jaar. Reken maar dat dat in Schiphol-Rijk niet lekker gevallen is.

Motorverkoop: BMW voor 11e jaar op rij marktleider in Nederland



Kawasaki staat derde maar denkt eerste

Het enige merk uit de top 3 dat we nog niet hebben genoemd is Kawasaki. In Hoofddorp zijn ze maar wat blij met de derde stek, die overigens gevierd wordt als de eerste.
Volgens Kawasaki moet je alle motorscooters, driewielers en andersoortige voertuigen van de BMW- en Yamaha-totalen af en dan zul je zien dat Kawasaki dan fier bovenaan
staat met 2.197 verkochte motoren. BMW spreekt die bewering natuurlijk tegen: ‘Wij hebben 157 motorscooters verkocht in 2020. Als je die van ons totaal aftrekt,
zijn we toch nog 187 stuks groter.’ Helaas kunnen wij die cijfers niet controleren, maar ranglijsten zijn niet alleen in de motorsport belangrijk.

Read More

RIMO WEEKENDRIT SEPTEMBER 2020

De weekendrit gaat dit jaar weer richting de Duitse Eifel.
We verblijven bij een oude bekende, hotel daytona in Dasburg.
Het weekend staat gepland van vrijdag 11 t/m 13 september 2020

Opgave kan voor leden d.m.v. een aanbetaling op onze bankrekening.
We hebben slechts 18 plaatsen kunnen reserveren, dus meld je snel aan. VOL=VOL 



  • Hotel Daytona
    Jan en Hilly Koelewijn
    Hauptstrasse 3
    D-54689 Dasburg / Südeifel
  • T: 0049 6550 1530
    M: 0049 1511 7921 778
    E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

In Duitsland heeft de Bundesrat (Duitse Eerste Kamer) een motie goedgekeurd om het geluidsniveau van overlast gevende motorfietsen strenger aan te kunnen pakken. 

De Bundesrat heeft vandaag de motie onder leiding van de deelstaat Noordrijn-Westfalen goedgekeurd om het motorgeluid effectief te verminderen en onder controle te houden, hierbij wordt aangedrongen op een strengere aanpak en meer mogelijkheden voor de politie om dergelijke geluidsoverlast te bestraffen.

"In de Bundesrat hebben we een initiatief gelanceerd dat begint waar de kwestie van de vermindering van het motorgeluid een concreet effect heeft - in de wet. Geluidsemissies van motorvoertuigen worden geregeld in EU-regelgeving en in internationale VN-regelgeving. We roepen de federale regering dan ook op om op Europees en internationaal niveau meer te doen om een lagere geluidsemissie van motorfietsen te bevorderen. Motorrijden mag geen geluidsoverlast voor de bewoners worden", aldus minister van Verkeer Hendrik Wüst.

De Duitse regering wordt daarom opgeroepen om bij de EU-commissie te lobbyen voor strengere geluidsgrenswaarden voor de goedkeuring en registratie van nieuwe motorfietsen. Motorfietsen moeten niet alleen voldoen aan de wettelijk voorgeschreven geluidsgrenswaarden tijdens de typetests, maar ook later als ze op de weg rijden. De deelstaten achten het ook noodzakelijk om op zon- en feestdagen een tijdelijk verkeersverbod voor motorfietsen toe te staan. Hierbij zou een uitzondering gemaakt moeten worden voor motorfietsen met een elektrische aandrijving.

Het doel van het initiatief van de Bundesrat is ook om motorrijders bewust te maken voor passend rijgedrag. Daarom moeten initiatieven zoals "Silent Rider" in Nordrhein-Westfalen, die het attent rijden onder motorrijders bevorderen, worden ondersteund. Transportminister Hendrik Wüst: "Gewetensvol rijden brengt meer veiligheid, minder lawaai en een betere kwaliteit van leven. Om ervoor te zorgen dat bewoners langs populaire motorroutes geen last hebben van lawaai en luide motorgeluiden, moeten initiatieven zoals "Silent Rider" worden geflankeerd door wettelijke en sanctionerende maatregelen. Bij ernstige overtredingen, wanneer de uitlaat wordt gemanipuleerd en de motor extra hard wordt afgesteld, moet de politie bewijs kunnen leveren dat kan worden gebruikt in de rechtszaal en de motor ter plaatse in beslag kunnen nemen.

In 2020 bestaat onze motorclub alweer 25 jaar.
Er worden diverse feestelijke activiteiten georganiseerd om dit heugelijke feit te vieren.

Houdt de agenda in de gaten voor meer nieuws.