verslag weekend 2025

Motorweekend 2025

Vrijdag 12 september

De eerste grote groep is vanochtend om 10.00 uur na een kop koffie bij Martin en Brigitte Buschers vertrokken.  De resterende groep vertrok om 13:00 na een kop koffie bij Harald en Rianne. Ben Haslo had nog enkele verplichtingen zodat hij pas 's avonds kon vertrekken. Ondanks de voorspellingen was het weer uitstekend, een heel goed begin dus voor dit weekend. Rob Rupert en ik zouden met de bus van Tijdhof en de aanhanger van Robert Bouwhuis, naar onze residentie rijden. Gelukkig had Ruben Gröninger de aanhanger nog even voorzien van een aantal nieuwe bandjes en de verlichting nagekeken, zodat ook wij met een gerust hart op pad konden gaan. De motoren zouden een mooie samengestelde route volgen maar wij wilden zo snel mogelijk naar de bestemming rijden. Helaas ging die vlieger niet helemaal op omdat we bij Gronau op de B 54 al in een file zaten. Een uur niet kunnen rijden is niet erg, maar wel als je in zo'n file zit. We hebben uiteindelijk 3 navigatietoestellen ingezet om die dit te kunnen omzeilen. Dan blijkt de meest gemakkelijke, Google Maps een goede hulp. Deze geeft namelijk direct aan waar zich de knelpunten bevinden. Ook geeft deze een alternatief als er ergens een opstopping dreigt. Ondanks een uur verloren hadden we toch weer wat gewonnen....

Toen we bij Gasthof Feische  in Hellefeld, aankwamen bleken de motorrijders nog niet te zijn gearriveerd. Dat verbaasde ons enigszins omdat we toch een uur meer onderweg waren geweest. We waren net aan het parkeren, toen onze eerste “jongens”  (niet alleen dat ook Laura bij deze groep hoorde die het leeftijd percentage van de groep wat liet dalen maar dan nog kun je allang niet meer spreken van jongens) er ook aankwamen. De ontvangst was niet te vergelijken met vorig jaar,... gelukkig deze keer in positieve zin. De eerste woorden van de gastheer waren: aan de voorkant zit de voordeur en het bier staat koud. Dat is nog eens een warm onthaal. Daar konden we wel wat mee. Nadat de meesten hun kamers hadden ingericht... nou ja gewoon de bagage daarin hadden gepleerd ,werd er een bezoek gebracht aan het kleine barretje. De kastelein met de handige naam Harrie, had maar liefst drie soorten bier aan zijn tap en dat mocht vrij geproefd worden. Daar werd dan ook maar dankbaar gebruik van gemaakt. Deze Harrie, een westerling ergens uit Noord Holland, praatte als Brugman. Goed zes uur kwamen ook de groep, Harald, Robert en Bert aan, dus net voor het eten. Om half zeven was dit eten klaar. Een buffet met lekkere schnitzels, aardappelen, groeten, sauzen en nog veel meer, maar daar had ik het mij bij gehouden. Voldoende voor iedereen en voor ons eenvoudige Rietmolense jongens ook de juiste kost. Met een volle buik is het wel weer even opstarten, dat wil zeggen dat eerste glaasje bier gaat er dan niet zo vlot in. Dat geldt gelukkig wel voor dat eerste glaasje... Ben Haslo kwam zo tegen half negen, dus ook nog net op tijd voor de overgebleven restjes van de pot.... Dat het daarna toch weer gezellig kan zijn blijkt pas als je uiteindelijk op de klok kijkt... half drie is een mooie tijd om het nest op te zoeken. Natuurlijk zijn er altijd wel een aantal die al iets eerder op hun klokje hadden gekeken en al iets eerder hun pyjama aan hadden getrokken, maar ook een aantal die uiteindelijk de deur daar hebben afgesloten..

Zaterdag 13 september

Na een korte maar goede nachtrust waren we al weer klaar voor het ontbijt. Daarvoor moesten we in de kelder. Een kelder met een prachtig gewelf uit de 17de eeuw met een ontbijt van gelukkig recentere datum. Dat ging er dan ook in als koek. Helaas waren  de omstandigheden buiten iets minder. Het had al flink geregend en de zon was nog niet in staat de  buiigheid te verdrijven. Dan zit er niks anders op om maar even rond te hangen en wat onzin uit te kramen in het café. Om goed 10 uur begon het op te klaren en kon er al weer over de aanstaande tocht worden nagedacht. Een aantal rijders besloten ondanks de betrokken lucht toch maar te vertrekken. De andere helft besloot om maar eerst een kop koffie te pakken waar de chef eigenlijk niet zo blij van werd want hij had daar eigenlijk geen tijd voor. Hij was ook nog eens bezig met de boekhouding, volgens ons kon die dat beter doen als we zouden vertrekken… Maar ja, hoe kun je nu zo'n aardige club dit ver weigeren? Volgens de app buienalarm bleek het na die kop koffie nog mooi te worden ook. Dus starten met die handel. Nou ja starten, Wilfried Borgelink was in geen velden of wegen te bekennen en de slaapkamer deur zat op slot zodat Harrie Gorkink zijn outfit niet kon pakken. Ik wilde nu een mooi droneplaatje schieten tijdens het gezamenlijk weg rijden. Mijn drone hing al een hele tijd in de lucht alvorens de eerste 3 rijders buiten waren en hun machines hadden beklommen. Kwam nu eindelijk ook Wilfried te voorschijn waren Harrie en Laura er niet. De accu van de drone raakte al behoorlijk leeg dus zou het ook deze keer weer eens niet mogelijk te zijn om ze allen te zien vertrekken. Nu zijn de leden ook wel geen 18 meer maar het tempo waarin wordt gestart is dus bijna niet te filmen. Ah fijn, na zo,n klein half uur getreuzel ging de ploeg op weg. Wij hebben ons boeltje ingepakt en zijn met de bus richting Sorpemeer gereden om daar de stuwdam en het meer te bekijken.  Dat zo'n dam best lang kan zijn bleek wel uit het feit dat Rob's knie het moeilijk kreeg om bij te benen. Als je aan de andere kant bent moet je namelijk ook nog weer terug en dan is 1,5 kilometer met een nieuwe knie een lange rit. Na het bezoek aan dit meer zijn we naar het DampfLandLeute museum in Eslohe gegaan. Dat is echt een aanrader als je tenminste iets om techniek geeft. Voor ons was het in ieder geval een goede keus. Ga er niet over vertellen want stel je voor dat je het in je hersens haalt hier ook eens heen te gaan. Tegen half vijf waren wij weer bij ons hotel terug en konden we ons te goed doen aan een biertje op het terras. De andere rijders, die het laatst waren vertrokken waren al weer terug, terwijl de ploeg die het vroegst waren vertrokken nog moest komen. Dat is ook heel normaal want zelfs in de bijbel staat: De eersten zullen de laatsten zijn.  Henk Mekkink had onderweg nog startproblemen ondervonden. Gelukkig werd hij bij gestaan door een ploeg van zeer deskundige monteurs zodat dit euvel snel was verholpen. Geoxideerde accupolen cq klemmen kunnen al snel leiden tot deze klachten... Mot e toch moar wat vaker veur'n werd er al geroepen..(alles wat ie neet broekt, roest vaste)  Later op de avond zou Rob Rupert nog een opmerking plaatsen dat hij altijd al problemen met de Polen had gehad.

Harrie der Chef van het hotel had het café al weer vol geboekt nou ja in alle chaos was er een begrafenis bijeenkomst tussen door gekomen. Ze hadden hem nog niet precies kunnen vertellen wanneer de betreffende persoon de planeet zou verlaten...  Hier was dan sprake, althans volgens onze vertalers, van een Ausfahrt. Die kwamen volgens Andre Schroer hier wel heel veel voor want hij had onderweg heel wat borden had gezien waarop Ausfahrt stond... Wij hebben voor zulke omstandigheden altijd begrip zodat wij in de eetzaal en buiten ons biertje moesten nuttigen.  Ondertussen waren ook de andere rijders weer gearriveerd zodat die mooi op het terras konden aansluiten. Hij, Harrie der Chef,  had ook een barbecue georganiseerd, dat hebben wij ons ook flink laten smaken.  Dat gold niet alleen voor het eten.... Er werd nog weer eens flink verhaald over de weekenden van de afgelopen jaren. Dan komen nog weer toppers naar boven waar nog steeds over gelachen kan worden. Wat er zoal in die tijd tijdens het tanken.. zowel de brandstof van de motor als de brandstof van ons zelf, te zijn misgegaan....Personen die uit stapelbedden vielen en natuurlijk nog veel meer.  Ondanks dat het Duitse bier gebrouwen is volgens het Reinheidsgebot, bleken sommige darmen daar toch wat meer gas uit te halen.. Het knalde en knorde daar nogal behoorlijk op het terras. Volgens enkelen waren dat gewoon de Reetkwakers. Zolang de broek daarbij droog blijft en de gassen kunnen verdwijnen in de open lucht is dat niet zo erg. Dan is het wel verstand even een ommetje te maken zodat niet iedereen hoeft mee te genieten. Kun je meteen ontdekken dat Harrie, der Chef, alles aanpakt… maar weinig afmaakt. Hij was even aan het metselen geweest maar had geen tijd om het af te maken, de troffel zat nog vast in de emmer met specie. Het waterpas was ook vastgebakken aan het beton. Hij had het onkruid van 3 maanden terug nog op de kruiwagen staan en was nog niet in staat geweest de tas met lege flessen naar binnen te brengen, die lag daar zowat half op de straat. Jullie kennen allemaal het spreekwoord van die 12 ambachten.. Met de mond kon hij nog wel véél meer en dat maakte hij in tegenstelling, wel af. Maar ja, Westerlingen hé. Binnen in de dinerruimte hing een prachtige poster van een oude smederij, dat paste wel aardig in deze omgeving waar de tijd soms leek stil te staan. Zo zachtjes aan werd het donker en best koud buiten zodat we allen naar de dinerruimte moesten. Al snel werd daar het groepje steeds kleiner, niet dat ze zich al op een oor hadden gelegd, nee die waren toch maar weer naar de Kneipe gegaan. Daar zat dan nog wel een klein groepje van de begrafenis maar die waren al zo’n eind heen dat het hen niet stoorde dat er ook aan de bar flink gedronken werd. Sterker nog, zij konden ook wel een beetje plezier gebruiken.  De kokkin, een vrolijke dame had zich naast Ben genesteld en ook dat leverde toch wel een mooi plaatje op. De rokers die voor hun sigaretje naar buiten moesten dachten eerst dat er nog een aantal oude motoren op weg waren, later bleek dat het geronk van een slapers te zijn.  De eerste rijders dropen deze avond wel iets eerder af dan de avond ervoor maar uiteindelijk moest de deur toch weer worden afgesloten door één van de Rimo-rijders.

Zondag 14 september

Als je ’s morgens opstaat en de boel weer moet inpakken besef je dat een weekend wel heel snel voorbij gaat. Op zicht is dat een goede zaak want je zou maar het gevoel krijgen dat het eeuwig duurt, dan is er iets niet in orde… Het had ’s ochtends vroeg nog even geregend maar scheen het zonnetje en beloofde ook de terugrit goed te worden. Na het ontbijt im Keller, konden we de bagage weer in de bus pakken en Harald de schade opmaken met der Chef und der Chefin. Half contant, half op papier.., dus wellicht ook wel handig in het boekhouden. Voor ons maakte dat niks uit want het viel gezien de huidige prijzen wel mee. Voordat we wegreden werden er nog een paar mooie plaatjes geschoten met de motoren opgesteld voor het hotel. Eindelijk kon ik ook met de drone een opname maken met alle rijders er in één keer op. Wij hebben de aanhanger weer achter de bus geknoopt en zijn nadat alle rijders waren vertrokken ook maar richting de Reetmölle gegaan. Onderweg werd er door de motorrijders een pauze ingelast voor wat eten en drinken.  Natuurlijk hebben ook wij nog even gebruik gemaakt van een plaspauze met een Apfelkuchen und eine Tasse Kaffe. Net voor de grens werden wij nog op de foto gezet, deze keer iet minder leuk, maar het ging maar om een paar kilometer… Gelukkig zijn alle rijders zonder brokken, regen  of andere ergernis thuis gekomen. Eenmaal weer in Rietmolen werd alles netjes bij Harald en Rianne achtergelaten en hebben wij ons naar Kuppers begeven voor een afsluitend biertje.

Daar sloten zich vele rijders en ook Robert Bouwhuis, die zich door privé omstandigheden had moeten afmelden, aan. Er werd nog even na geborreld over het geslaagde weekend, de mooie uitspraken en verhalen en de opgedane ervaringen.

Ook dit jaar weer allen bedankt voor het mooie weekend.

 

Groeten Benny

 

 

Motorbeurs Utrecht 23-26 februari

MOTORBEURS UTRECHT 2023: WE MOGEN WEER!

Al meer dan 35 jaar is MOTORbeurs Utrecht hét trefpunt voor motorliefhebbers. Afgelopen twee jaar gooide corona roet in het eten en kon het grootste motorevenement van Nederland niet doorgaan. Inmiddels zijn de voorbereidingen voor editie 2023 in volle gang. De ticketverkoop is gestart en aan de reeds verkochte aantallen is duidelijk te zien dat motorrijders er weer zin in hebben en het evenement hebben gemist! Van donderdag 23 t/m zondag 26 februari 2023 staat Jaarbeurs Utrecht weer helemaal in het teken van het aankomend motorseizoen.

Tijdens MOTORbeurs Utrecht ligt de focus op de totale motorbeleving. Bezoekers kunnen hun hart ophalen aan alles wat met motorrijden te maken heeft. Naast vraag en aanbod van motoren, gerelateerde producten, diensten en locaties zijn er ook workshops, activiteiten, demonstraties en hangt er een gezellige sfeer op de uitnodigende terrassen. De bezoekers lopen als het ware hun volgende motoravontuur tegemoet en laten zich van A tot Z inspireren door een unieke mix van motoren en artikelen in alle soorten en maten.

E10 brandstof verdwijnt in Duitsland

E10 BRANDSTOF VERDWIJNT MOGELIJK IN DUITSLAND

De Duitse minister Steffi Lemke, van het federale ministerie van Milieu, komt met een wetsvoorstel waarin biobrandstoffen als toevoeging worden verboden. Mocht dit wetsvoorstel het halen, dan is het zo dat E10 brandstof verdwijnt in Duitsland. Het vreemde aan dit voorstel is wel dat het komt van de Groenen. Lemke geeft aan op deze manier juist iets goed te doen voor het milieu. Het ministerie van transport en de ADAC (Duitse ANWB), zijn juist fel tegen. Zij vrezen dat het de uitstoot van CO2 juist zal doen toenemen.

Geen eten in de tank

In Duitsland zijn er al verschillende actiegroepen die protesteerden bij raffinaderijen met de slogan: ‘Kein Essen in den Tank’ (geen eten in de tank). Juist met dit argument komt ook de Duitse minister Lemke om E10 brandstof uit te bannen. Zij gaf tijdens het landbouwcongres van de Federale Milieudienst aan: “In tijden van meerdere crises – het uitsterven van soorten, klimaatcrisis, voedselcrisis – geldt op een heel bijzondere manier: planten horen op het bord, niet in de tank”. Op dit moment is het zo dat de bovengrens voor het toevoegen van biobrandstoffen uit planten 4,4% is. Deze ‘agrobrandstof’ bevat gewassen als koolzaad, mais, tarwe of soja. De rest van de toevoeging in E10 komt uit afval en reststoffen.

De huidige 4,4% agrobrandstof wil Lemke in 2024 terugdringen naar maximaal 2,2%. In 2030 wil zij uitkomen op 0%. Hiermee hoopt Lemke de beschikbaarheid van voedsel te vergroten, de voedselprijzen te drukken en de milieubelastende gevolgen van de teelt van energiegewassen te verminderen. Voor de productie van agrabrandstof worden, met name in Zuid-Amerika, hele stukken oerwoud gekapt. De gekapte grond maakt dan plaats voor dit gewas. De biodiversiteit komt hierdoor flink onder druk te staan. Om te voldoen aan die 4,4% norm zou, enkel al voor het Duitse verkeer, een landoppervlakte ter groote van 20% van Duitsland nodig zijn. Wat volgens Lemke dus verre van duurzaam is. Lemke krijgt vanuit meerdere hoeken steun, waaronder het ministerie van landbouw, ontwikkelingshulp en meerdere milieu departementen vanuit de deelstaten. Het ministerie van transport en het federale minsiterie van milieu blijven echter kritisch. Met name omdat er geen plannen ingediend zijn om de om de extra uitstoot te compenseren. Het lijkt echter aannemelijk dat het wetsvoorstel van Lemke het gaat halen.

E10, hoe zat het ook alweer?

Sinds 2019 is het voor benzinestations verplicht om minstens de helft van van de beschikbare pompen te voorzien van E10. Deze pompen zijn dan ook voorzien van een sticker, met de vermelding E10. Wettelijk is bepaald dat ten minste 8,5% van de benzine dan uit bio-ethanol moet bestaan, tot maximaal 10%. De E5 benzine bevat meestal geen bio-ethanol, maar er is geen lagere classificatie dan E5. Vandaar dat deze zogenaamde super-benzines alsnog de E5 sticker dragen. Ook al is dit geen garantie dat er helemaal nooit bio-ehtanol is toegevoegd, maar dan wel tot maximaal 5%, wat overigens niet direct een probleem is voor oudere motoren. Dit dus in tegenstelling tot E10 benzine, waar volgens een uitzending van TV-programma Radar toch echt de nodige nadelen aan kleven. Hierdoor zijn motorrijders vaak toegewezen op de duurdere E5 brandstof, die in veel gevallen ruim boven de €2,- uitkomt. Zeker voor de seizoensrijder levert E10 de nodige problemen op met vocht in de tank en verstopping van de carburateurs bij ‘langere’ stilstand.

Mega MotorTreffen 2022

Mega MotorTreffen 2022

Op het Mega MotorTreffen, het gezelligste motorevenement van Nederland, kun je ook dit jaar proefritten maken op meer dan 100 van de nieuwste modellen! Kom zondag 10 april tussen 10:00 – 17:00 uur naar het Autotron Den Bosch.

Ben jij op zoek naar een nieuwe motorfiets? Wil je gewoon wat inspiratie opdoen, of eens kijken hoe een ander merk rijdt? Dan ben je op het Mega MotorTreffen 2022 op het juiste adres! Er zijn weer talloze merken aanwezig op het Mega MotorTreffen. Kom een rondje rijden op de motoren van Benelli, BMW Motorrad, Can-Am, Ducati, Energica, Honda, Indian Motorcycle, Kawasaki, Mash, Moto Morini, Royal Enfield, Suzuki, Yamaha en Zero Motorcycles. Er staat een enorm brede line-up waar je je vingers bij kunt aflikken. Naar verwachting kunnen we binnenkort nóg een paar motormerken bekendmaken die op het evenement te vinden zijn!

Het testrijden is geheel gratis en vrijblijvend. Het enige wat je nodig hebt is motorkleding en je rijbewijs.

Dit is natuurlijk niet het enige wat er te doen is op het Mega MotorTreffen. We hebben een geweldig programma in de RST SHOWARENA, van gave stuntshows tot een uniek kijkje naar de training voor de BMW GS Trophy. Daarnaast zijn er standhouders en nog heel veel andere leuke dingen gepland.

Kijk voor nog meer informatie op motor.nl/mega-motortreffen of bestel je kaartje direct op ticketpoint.nl!

Het bericht Test de nieuwste motoren tijdens Mega MotorTreffen 2022! verscheen eerst op Motor.NL.

Weekend Sauerland

Weekend Sauerland 2021

Het weekendrit van 2021 gaat dit jaar naar het Duitse Sauerland.
We verblijven in het weekend van 10 t/m 12 September in het hotel waar we in 2015 ook al eens geweest zijn.

Gasthaus zur Sonne
Kaltenborn 8
59969 Hallenberg/Hesborn
Tel. 0049(0)2984-1474

Verplichte APK motorfietsen

APK Motorfietsen
Het Europese Parlement heeft eergisteren een resolutie aangenomen waarin het aan de Europese Commissie vraagt een pakket aan maatregelen rondom vervoersmiddelen uit te voeren.

Dit betekent dat er nu nog maar één politieke laag zit tussen de daadwerkelijke invoering van een verplichte APK voor motorfietsen in heel Europa. Overigens wordt er feitelijk niet opgeroepen tot het invoeren van een periodieke technische keuring voor motoren, maar om het opheffen van de uitzonderingspositie die motorfietsen tot nu toe hebben van een verplichte, periodieke technische keuring. 

Daarnaast moet er meer gecontroleerd worden op de technische staat van motorfietsen en driewielers, zoals dat vanuit Europese afspraken ook al gebeurt op de meeste andere categoriën (motor)voertuigen. Ook hier gaat het in feite dus niet over het invoeren van extra regels, maar om het opheffen van een uitzonderingspositie. Andere onderdelen van het wetsvoorstel behelzen onder andere meer mogelijkheden en sancties tegen fraude met de kilometerstanden, een vast 'tolerantieniveau' voor verlopen keuringen, keuringen voor bezorgscooters en -motoren na vastgelegde kilometerstanden, reëlere emissietesten en een centraal register waarin de daadwerkelijke staat van voertuigen wordt bijgehouden plus de Europese uitwisseling van de inhoud daarvan.  

Met het indienen van deze resolutie wordt de Europese Commissie aan het werk gezet, die nu moet gaan onderzoeken

Lees meer

Motorverkopen gestegen

De motorimporteurs hebben in 2020 maar liefst 14.622 nieuwe motoren aan de officiële merkendealers verkocht.

Die hebben ze vervolgens weer op kenteken gezet. Het verschil met 2019 is niet eens zo groot: 659.
Dat verschil was nog kleiner geweest wanneer BMW in de laatste maand geen 244 nieuwe motoren had weggezet.
Hoe dan ook is dat een merkwaardig hoog cijfer. In december 2019 verkocht BMW 31 motoren en alle merken bij elkaar opgeteld verkochten er 243…
Dat duidt op een spontane actie. Kennelijk was het München veel waard dat BMW in Nederland voor de elfde keer het merk werd dat de meeste motoren verkocht.

Daarmee geeft BMW wel Yamaha het nakijken. De motorfabrikant uit Iwata was elf maanden lijstaanvoerder, maar werd door de BMW-actie in de laatste maand van het jaar gepasseerd.
Betrouwbare bronnen zeggen zelfs op de laatste dag van het jaar. Reken maar dat dat in Schiphol-Rijk niet lekker gevallen is.

Motorverkoop: BMW voor 11e jaar op rij marktleider in Nederland



Kawasaki staat derde maar denkt eerste

Het enige merk uit de top 3 dat we nog niet hebben genoemd is Kawasaki. In Hoofddorp zijn ze maar wat blij met de derde stek, die overigens gevierd wordt als de eerste.
Volgens Kawasaki moet je alle motorscooters, driewielers en andersoortige voertuigen van de BMW- en Yamaha-totalen af en dan zul je zien dat Kawasaki dan fier bovenaan
staat met 2.197 verkochte motoren. BMW spreekt die bewering natuurlijk tegen: ‘Wij hebben 157 motorscooters verkocht in 2020. Als je die van ons totaal aftrekt,
zijn we toch nog 187 stuks groter.’ Helaas kunnen wij die cijfers niet controleren, maar ranglijsten zijn niet alleen in de motorsport belangrijk.

Read More

Weekendrit September

RIMO WEEKENDRIT SEPTEMBER 2020

De weekendrit gaat dit jaar weer richting de Duitse Eifel.
We verblijven bij een oude bekende, hotel daytona in Dasburg.
Het weekend staat gepland van vrijdag 11 t/m 13 september 2020

Opgave kan voor leden d.m.v. een aanbetaling op onze bankrekening.
We hebben slechts 18 plaatsen kunnen reserveren, dus meld je snel aan. VOL=VOL 



  • Hotel Daytona
    Jan en Hilly Koelewijn
    Hauptstrasse 3
    D-54689 Dasburg / Südeifel
  • T: 0049 6550 1530
    M: 0049 1511 7921 778
    E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Motie tegen motorlawaai goedgekeurd door Duitse Bondsraad

In Duitsland heeft de Bundesrat (Duitse Eerste Kamer) een motie goedgekeurd om het geluidsniveau van overlast gevende motorfietsen strenger aan te kunnen pakken. 

De Bundesrat heeft vandaag de motie onder leiding van de deelstaat Noordrijn-Westfalen goedgekeurd om het motorgeluid effectief te verminderen en onder controle te houden, hierbij wordt aangedrongen op een strengere aanpak en meer mogelijkheden voor de politie om dergelijke geluidsoverlast te bestraffen.

"In de Bundesrat hebben we een initiatief gelanceerd dat begint waar de kwestie van de vermindering van het motorgeluid een concreet effect heeft - in de wet. Geluidsemissies van motorvoertuigen worden geregeld in EU-regelgeving en in internationale VN-regelgeving. We roepen de federale regering dan ook op om op Europees en internationaal niveau meer te doen om een lagere geluidsemissie van motorfietsen te bevorderen. Motorrijden mag geen geluidsoverlast voor de bewoners worden", aldus minister van Verkeer Hendrik Wüst.

De Duitse regering wordt daarom opgeroepen om bij de EU-commissie te lobbyen voor strengere geluidsgrenswaarden voor de goedkeuring en registratie van nieuwe motorfietsen. Motorfietsen moeten niet alleen voldoen aan de wettelijk voorgeschreven geluidsgrenswaarden tijdens de typetests, maar ook later als ze op de weg rijden. De deelstaten achten het ook noodzakelijk om op zon- en feestdagen een tijdelijk verkeersverbod voor motorfietsen toe te staan. Hierbij zou een uitzondering gemaakt moeten worden voor motorfietsen met een elektrische aandrijving.

Het doel van het initiatief van de Bundesrat is ook om motorrijders bewust te maken voor passend rijgedrag. Daarom moeten initiatieven zoals "Silent Rider" in Nordrhein-Westfalen, die het attent rijden onder motorrijders bevorderen, worden ondersteund. Transportminister Hendrik Wüst: "Gewetensvol rijden brengt meer veiligheid, minder lawaai en een betere kwaliteit van leven. Om ervoor te zorgen dat bewoners langs populaire motorroutes geen last hebben van lawaai en luide motorgeluiden, moeten initiatieven zoals "Silent Rider" worden geflankeerd door wettelijke en sanctionerende maatregelen. Bij ernstige overtredingen, wanneer de uitlaat wordt gemanipuleerd en de motor extra hard wordt afgesteld, moet de politie bewijs kunnen leveren dat kan worden gebruikt in de rechtszaal en de motor ter plaatse in beslag kunnen nemen.

25 jaar RIMO

In 2020 bestaat onze motorclub alweer 25 jaar.
Er worden diverse feestelijke activiteiten georganiseerd om dit heugelijke feit te vieren.

Houdt de agenda in de gaten voor meer nieuws.

Snelheid naar 100

De maximumsnelheid op autosnelwegen gaat in Nederland vanaf 12 maart 2020 naar 100 kilometer per uur tussen 06:00 en 19:00 uur. Een deel van de huidige standaardsnelheidslimieten op autosnelwegen (d.w.z. 120 km/u en 130 km/u) blijven van kracht tussen 19:00 en 06:00 uur. Dit geldt echter niet voor een aantal snelwegen, vooral rondom de Veluwe moet ook 's nachts nog maximaal 100 gereden worden op de A28 en A1. 

De overheid wil hiervoor binnen één weekend alle 4000 verkeersborden vervangen, op plaatsen waar dit niet lukt zal de nieuwe maximumsnelheid pas ingaan als de borden alsnog geplaatst zijn. Op plaatsen waar 's nachts de maximumsnelheid niet geldt, zullen dubbele borden moeten komen: eentje met de 100 aanduiding voor tussen 6 en 19 uur, de tweede met de beperking in de nachtelijke uren. Dit omdat de wettelijke maximumsnelheid in Nederland op 130 km/u blijft staan, waarvan afwijkingen dus altijd aangegeven moeten worden. Overigens werd er vanaf halverwege februari al begonnen met het plaatsen van nieuwe borden, om de overgang rondom 12 maart sneller te laten verlopen. Er bestaat echter toch nog een mogelijkheid dat door slechte weersomstandigheden de werkzaamheden verschoven worden, waarop ook de nieuwe maatregel zal opschuiven. Met de ingrijpende verkeersmaatregel wil de overheid de stikstofcrisis oplossen, die onstond nadat bleek dat er in Nederland veel te veel stikstof neerslaat in beschermde natuurgebieden. 

Met de nieuwe maatregel "ruilt" het kabinet stikstof voor een aantal grote verkeersprojecten, die anders geen doorgang mochten vinden. Het gaat daarbij om de volgende zeven projecten: A27/A12 Ring Utrecht, A1/A28 knooppunt Hoevelaken, A6 Almere-Lelystad, A4 Haaglanden, A27 Houten-Hooipolder, Innova 58 Tilburg-Eindhoven en Innova 58 Annabosch–Galder.

Motorbeurs Utrecht

In totaal pakken zestien motor- en scooterimporteurs, die samen 24 motormerken vertegenwoordigen, dit jaar op Motorbeurs Utrecht 2020 groots uit in de importeurshal. Na een aantal jaar afwezigheid keren onder andere Kawasaki, Piaggio, Triumph en Honda terug naar Utrecht. Verder kunnen motorliefhebbers op het event terecht bij motormerken Aprilia, BMW Motorrad, Benelli, Can-Am, Ducati, Energica, Harley-Davidson, Hyosung, Indian Motorcycle, Kymco, Mash, Moto Guzzi, MV Agusta, Peugeot, Royal Enfield, SYM, Verge Motorcycles, Vespa, Yamaha en Zero Motorcycles. De 36e editie van MOTORbeurs Utrecht vindt plaats van 20 tot en met 23 februari 2020 in de Jaarbeurs in Utrecht.

In Hal 8 treffen bezoekers in een parade de pronkstukken van de aanwezige merken. In hal 7 is er naast de stands wederom een testparcours, waar mensen een eerste korte dynamische kennismaking met de modellen kunnen beleven. Ook aan de allerkleinsten is gedacht; op het kidsparcours kunnen zij met loopfietsjes van de diverse merken hun motorhart sneller laten kloppen. 

Read More